måndag 27 oktober 2008

Kemi kemi

Lååååång skoldag idag - ända till fyra. Oj oj. De två kurserna jag ska läsa nu under resten av höstterminen ( Biokemi 1 och Organisk Kemi 1 ) startade idag. Såhär i starten är det ju mycket som ska inhandlas. Böckerna ( 934 kr ! ) kom visserligen för flera veckor sen, men idag lade jag ut nästan 200 kronor på kopendier. Känns aningens onödigt att betala massa pengar för en bunt papper, men det kan ju bli svårt att göra labbar utan labbhandledning?

Dagens bästa var föreläsarna i Organisk Kemi 1. Oftast så tänker jag inte riktigt på hur föreläsaren ser ut, jag noterar mest att den står där framme och säger massa saker som jag inte kan lova att jag förstår. Så var det idag också, tills Cicki undrar om dom lever tillsammans.
Va? säger jag då.

Emma, dom är ENÄGGSTVILLINGAR!

När jag faktiskt kollade på dom så såg dom ju exakt lika dana ut. Ofta. Absolut roligaste föreläsarna hittills. Dom artikulerade ordentligt. Väldigt ordentligt. Dom pratade faktiskt så ordentligt att det var svårt att höra vad de faktiskt sa...

Dagens fråga: ska kvällen ägnas åt plugg eller ska man pallra sig tillbaka till skolan och gå på snuttefilm?

FILM är ju alltid trevligt, speciellt när man är flera. Och man får popcorn! Å andra sidan så regnade det när jag cyklade hem och jag är fortfarande blöt (håret) och kall (överallt)...

PLUGGA är kanske inte det roligaste, men nu har jag en lååååång lista på saker som ska repeteras och kunnas nu resten av terminen. Vad sägs till exempel om tjugo aminosyror, vanliga ändelser på kolväten och så klart dom där dumma orbitalerna och hybridiseringarna som jag inte kan förstå...

Det är tungt att läsa Kemisk Biologi. Men väldigt kul också...
Nu ska jag läsa lite på riktigt, ha en trevlig kväll alla!
Adíos?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar